Колектори стануть ввічливими?

Колектори стануть ввічливими?

Джавеліна БайрактарДжавеліна Байрактар
Джавеліна Байрактар

У серпні цього року Національний банк встановив додаткові вимоги щодо етичності кредиторів при врегулюванні простроченої заборгованості*. На “виправлення поведінки” банкам надано три місяці, небанківським фінустановам та колекторам – два. Інакше дехто може позбавитися роботи, а інші навіть ліцензії.

Наразі кредитодавцю, новому кредитору, колекторській компанії, особі, залученій до колекторської діяльності, при взаємодії з боржником (чи його представником) за договором про споживчий кредит забороняється: 

1. Використовувати:

– грубий та/або підвищений тон розмови, нецензурну лайку та лексику;

  – аудіоматеріали для взаємодії через засоби телекомунікації, які не містять голосових та інших повідомлень.

2. Кидати слухавку за власною ініціативою до надання визначеної законодавством інформації; переводити дзвінок у режим очікування.

3. Висловлювати та поширювати інформацію про:

– особисті риси споживача фінпослуг (зовнішнього вигляду, інтелекту, інших якостей тощо), які не мають відношення до заборгованості; 

– особисті майнові та немайнові відносини боржника з іншими особами, включно й з близькими;

– відомості про події та явища, що відбувалися або відбуваються в побутовій, інтимній, товариській, професійній, діловій та інших сферах життя таких осіб.

4. Здійснювати психологічний та/або фізичний тиск. 

5. Оприлюднювати (публікувати): 

– персональні дані та будь-яку іншу інформацію, яка дає можливість однозначно ідентифікувати таку особу;

– інформацію про наявність у споживача фінпослуг простроченої заборгованості (крім інформації, що підлягає обов’язковому опублікуванню відповідно до Закону України «Про банки та банківську діяльність»).

6. Замовчувати або надавати неправдиву інформацію про:

– свій вид діяльності, посаду, кваліфікацію та повноваження;

– повноваження кредитодавця, нового кредитора, колекторської компанії або про здійснення взаємодії від імені іншої колекторської компанії;

– розмір простроченої заборгованості.

8. Вводити в оману щодо:

– розміру, характеру, правових підстав виникнення простроченої заборгованості та наслідків; 

– наявності в кредитодавця, нового кредитора, колекторської компанії, особи, залученої до здійснення колекторської діяльності, правових підстав діяти від імені та в інтересах споживача фінансових послуг;

– можливості та/або умов проведення реструктуризації зобов’язань за договором про споживчий кредит;

– прав боржника, як споживача фінансових послуг, визначених законодавством України;

– правового статусу договору про споживчий кредит;

– допустимої періодичності взаємодії при врегулюванні простроченої заборгованості;

– порядку сплати та суми простроченої заборгованості.

9.  Вимагати від іншої особи, з якою здійснюється взаємодія:

– примушувати споживача фінпослуг до сплати простроченої заборгованості

– погасити заборгованість власними коштами чи з інших джерел (крім поручителя або майнового поручителя споживача фінансових послуг, спадкоємця в межах вартості майна, одержаного в спадщину).

10. Повідомляти іншим особам, без згоди боржника, інформацію про наявність у нього договору про споживчий кредит, його умови, стан виконання, розмір простроченої заборгованості тощо (крім представника, спадкоємця, поручителя, майнового поручителя).

11. Вимагати погашення заборгованості шляхом укладення нового договору про споживчий кредит (у тому числі в іншого кредитодавця).

12. Публічно оголошувати про намір “передати боржника іншому кредитодавцю” (тобто відступлення права вимоги за договором про споживчий кредит), крім оголошення такої інформації з метою продажу права шляхом проведення електронного аукціону в порядку, встановленому законодавством України.

13. Отримувати згоду споживача на обробку даних його телефонного довідника та журналу дзвінків з метою врегулювання простроченої заборгованості.

Також,  врегульовано питання щодо персональних даних інших осіб, які споживач фінпослуг надає кредитодавцю під час оформлення договору, без їх офіційної згоди. Це стосується даних третіх осіб, які не є поручителями, майновими поручителями або спадкоємцями. Вони мають надати такий дозвіл на взаємодію самостійно, інакше не вважатимуться відповідальними за боржника. 

Крім того,   уточнено норми щодо особистих зустрічей  Вони кожен раз мають відбуватися добровільно та попередньо бути узгодженими. Зустрічатися за місцем роботи споживача та/або його представників – заборонено.  

Споживачі чи інші особи мають право фіксувати взаємодію, а у разі порушень вищезазначених вимог, передати відомості до Національного банку. Вони будуть використані під час перевірки етичності діяльності банків,  небанківських фінустанов та колекторів.

*Довідково. Постанова Правління Національного банку України від 04 серпня 2022 року Положення про встановлення додаткових вимог щодо взаємодії зі споживачами фінансових послуг та іншими особами при врегулюванні простроченої заборгованості набула чинності з 5 серпня 2022 року. 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Схожi новини