За законодавством внутрішньо переміщені особи мають право на тимчасове житло з фонду громади, де вони перебувають, яке надається безоплатно, за умови сплати комунальних послуг.
Це передбачено Постановою Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2022 року № 495 «Деякі заходи з формування фондів житла, призначеного для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб».
Фонд формується сільськими, селищними, міськими радами або уповноваженими ними органами.
Тимчасове житло має надаватися на строк до одного року (з можливістю продовження у разі відсутності змін у статусі та якщо не набули іншого місця проживання) з розрахунку не менш як 6 кв. метрів на одну особу.
Першочергове право на забезпечення житлом з фонду громади мають: багатодітні сім’ї; сім’ї з дітьми; вагітні жінки; особи, які втратили працездатність; особи пенсійного віку з-поміж тих, житло яких було зруйновано або стало непридатним для проживання внаслідок збройної агресії російської федерації.
Як реалізувати право? Перш за все, стати в органах місцевого самоврядування на облік громадян, що потребують житла для тимчасового проживання. Для цього необхідні подати такі документи:
- заява (за формою згідно з додатком 1 до вищевказаної Постанови Кабміну із підписами всіх повнолітніх членів сім’ї);
- копії документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України;
- копія довідки внутрішньо переміщеної особи;
- копії документів, виданих органами державної реєстрації актів цивільного стану або судом, що підтверджують родинні відносини заявника та всіх членів його сім’ї;
- копія реєстраційного номера облікової картки платника податків;
- копії документів, що підтверджують підстави пріоритетності в наданні внутрішньо переміщеним особам житлових приміщень із фонду.
Якщо особисто подати заяву неможливо, це можуть зробити представники на основі письмової довіреності, завіреної нотаріусом. Зверніть увагу: в умовах воєнного стану довіреності військовослужбовців та працівників органів, які залучаються до заходів із забезпечення національної безпеки, оборони та відсічі, можуть посвідчуватися командиром.
Після подачі заяви, заявнику мають надати опис поданих документів за підписом посадової особи, яка їх прийняла.
Рішення про взяття на облік громадян, або про відмову приймається протягом одного робочого дня після подання відповідної заяви.
Підставою для відмови можуть бути лише два приводи:
- неподання необхідного пакета документів (крім випадків, коли такі документи були знищені або пошкоджені, що підтверджується відповідною заявою громадянина);
- подання документів, що містять недостовірні відомості.
Також перебування на цьому обліку не може бути підставою для відмови у взятті ВПО на інші види обліку для отримання житла:
- соціальний квартирний;
- на поліпшення житлових умов;
- права на отримання житла (пільгових кредитів на будівництво і придбання житла) за державними житловими програмами для окремих категорій осіб, визначених законодавством тощо.
У разі необґрунтованої відмови радимо звернутися до правозахисників для поновлення порушеного права.
Після видачі ордера на житлове приміщення з фонду між уповноваженим органом або уповноваженою ним особою та ВПО укладається договір користування.
Ордер і договір користування є підставою для вселення. Строк проживання розраховується з дати підписання договору користування.
ВПО не мають права приватизувати надане з фонду житло, обмінювати та здійснювати його поділ, використовувати для підприємницької діяльності, здавати у піднайм або вселяти до нього інших осіб, не зазначених у договорі користування.
Залишити відповідь