З 1 серпня в Україні набувають чинності важливі зміни у сфері торгівлі, соціальних виплат, мобілізації, медицини, залізничних перевезень та цифровізації.
Штрафуватимуть за продаж без чека
З 1 серпня підприємців знову штрафуватимуть за роботу без касового апарата або без видачі чека. Закінчився пільговий період, який діяв раніше. У 2023 році держава пом’якшила покарання: штраф був 25 відсотків вартості товару за перше порушення і 50 — за кожне наступне. Ці послаблення запровадили, щоб полегшити адаптацію бізнесу до нових вимог. Але з серпня ці норми скасовуються.
Тепер штрафи будуть такі:
– 100 відсотків вартості товару чи послуги — за перше порушення
– 150 відсотків — за кожне наступне.
Йдеться про випадки, коли продавець:
– не видав чек
– не використовує касовий апарат
– працює з незареєстрованими програмами
– взагалі обходиться без фіскалізації.
Штрафи стосуються більшості ФОПів на спрощеній системі. Не штрафуватимуть лише тих, хто працює у прифронтових районах або на окупованих територіях. Та у сферах, які входять до спеціального списку винятків – наприклад, підприємці, які продають воду, молоко, квас, олію та живу рибу з цистерн, бочок, бідонів. Або – продавці гарячих страв та напоїв у їдальнях навчальних закладів.
Виплати до Дня Незалежності: що залишилось без змін у 2025 році
У 2025 році правила надання разової грошової допомоги до Дня Незалежності залишаються такими, як і торік. Суми – від 450 до 3 100 гривень.
Особи з інвалідністю внаслідок війни отримають:
3 100 гривень для першої групи
2 900 – для другої
2 700 – для третьої.
Особи з особливими заслугами перед Батьківщиною також – 3 100 гривень.
По 1 000 гривень передбачено учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції гідності, людям, які неповнолітніми були в’язнями концтаборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також які народилися в таки місцях. Виплати 650 гривень отримають члени родин загиблих захисників, вдови й вдівці померлих учасників бойових дій. 450 гривень – учасники війни, колишні в’язні концтаборів, примусово вивезені на роботи, діти партизанів.
Для більшості громадян виплату нарахують автоматично – без подання заяв. Це стосується пенсіонерів, військовослужбовців і тих, хто працює офіційно.
Безробітні та неофіційно працевлаштовані мали подати заяву до 1 серпня включно у сервісному центрі Пенсійного фонду, через ЦНАП, поштою або онлайн через особистий кабінет на порталі ПФУ.
Читайте також: Пенсійна заборгованість: уряд запускає регулярні виплати за судовими рішеннями
Військові, які втекли з частини, можуть повернутися без юридичних наслідків
До 30 серпня діє спрощена процедура повернення військових, які вперше самовільно залишили частину. Вони зможуть відновити службу без кримінального переслідування.
У разі повернення до підрозділу військовим поновлять грошове, продовольче, речове та інше забезпечення. Звільнення від відповідальності можливе за рішенням суду.
Перший закон про добровільне повернення діяв до 28 листопада 2024 року, а новий – набрав чинності з 8 травня 2025 року. Однак у Державному бюро розслідувань наголошують: новий порядок поширюється і на тих, хто вперше залишив частину в період з 29 листопада 2024 року до дня, коли закон набрав чинності.
У Резерв+ додадуть відстрочки для нових категорій
У Міністерстві оборони анонсували розширення функцій у застосунку Резерв+. На початку серпня для нових категорії громадян з’явиться можливість оформити відстрочку.
Скористатися новою послугою зможуть:
– викладачі, педагоги й наукові працівники, зареєстровані в Єдиній державній електронній базі з питань освіти
– особи, чий чоловік або дружина має інвалідність І чи ІІ групи, за підтвердженням Мінсоцполітики, ПФУ та ДРАЦС.
Щоб подати заявку, потрібно натиснути на три крапки на головному екрані, обрати «Подати запит на відстрочку» та вказати свою категорію. Після розгляду заявник отримає сповіщення з результатом.
Читайте також: Строк дії електронного військово-облікового документа: що потрібно знати
Програму «Доступні ліки» розширять
Кабмін розширив державну програму «Доступні ліки». Із серпня 2025 року до переліку безоплатних препаратів додадуть засоби для лікування серцево-судинних та цереброваскулярних захворювань.
Йдеться про ліки на основі індапаміду та торасеміду – для контролю тиску й зменшення набряків при серцевій недостатності, а також метилдопи – при гіпертензії, зокрема під час вагітності.
До програми додадуть ліки з двовалентним залізом і фолієвою кислотою, які застосовують для профілактики та лікування анемії у вагітних і жінок після пологів.
«Доступні ліки» — це державна програма, яка забезпечує громадян препаратами для лікування найпоширеніших хронічних захворювань безоплатно або з частковою доплатою. Ліки відпускаються за електронним рецептом у понад 16 тисячах аптек, які беруть участь у програмі. Вартість препаратів компенсує Національна служба здоров’я.
Надавачі соціальних послуг звільняються від ПДВ
З 1 серпня 2025 року надавачі соціальних послуг, які внесені до спеціального державного реєстру, звільняються від сплати податку на додану вартість.
Це означає, що організації та підприємці усіх форм власності, що надають допомогу людям, які цього потребують — центри соціальних служб, реабілітаційні заклади, доглядові служби для літніх або людей з інвалідністю, благодійні організації — зможуть не платити ПДВ за свої послуги. Для цього вони мають бути в державному Реєстрі надавачів та отримувачів соціальних послуг.
Звільнення від ПДВ допоможе знизити фінансове навантаження на ці організації та зробить соціальні послуги доступнішими для людей.
Залізничні квитки верифікуватимуть через Дія.Підпис
З 1 серпня 2025 року Укрзалізниця запроваджує обов’язкову верифікацію через Дія.Підпис для купівлі або повернення квитків на низку популярних поїздів. Так хочуть зменшити зловживання під час придбання білетів.
Верифікація буде обов’язковою для таких рейсів:
№105/106 Одеса – Київ
№91/92 Львів – Київ
№29/30 Київ – Ужгород
№12 Львів – Одеса
№27/28 Київ – Чоп.
Квитки на ці поїзди не можна буде придбати в касах.
Нові правила не стосуються поїздів зі спецрезервом для військовослужбовців. Вони, як і раніше, можуть купувати квитки через сервіс Укрзалізниці або Армія+.
Також верифікація через Дія.Підпис потрібна для купівлі квитків на популярні міжнародні напрямки – до Польщі (Перемишль, Варшава), Угорщини, Словаччини, Молдови.
Воєнний стан та мобілізацію продовжили на 90 днів
Президент Володимир Зеленський підписав закони про продовження воєнного стану в Україні (№ 4525-IX) та загальної мобілізації (№ 4526-IX). Воєнний стан продовжено з 5:30 7 серпня 2025 року на 90 діб – до 5 листопада 2025-го. На такий строк продовжено й термін загальної мобілізації.
Це вже 15-е продовження воєнного стану з початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну.
Запуск відкритого банкінгу
Одна з найбільш інновацій серпня — запуск в Україні системи відкритого банкінгу – open banking. За новим законом про платіжні послуги, банки, фінансові сервіси та інші платформи зможуть, за згодою клієнта, обмінюватися інформацією про рахунки, транзакції та інші фінансові операції.
Користувач зможе керувати рахунками в різних банках через один додаток, порівнювати умови кредитування, відстежувати витрати й отримувати персоналізовані фінансові послуги. Це спростить перехід від одного банку до іншого без втрати фінансової історії.
Нова система дозволяє робити один платіж з карток різних банків. Cистема перевіряє баланс на основному рахунку і якщо на ній не вистачає коштів, списує гроші з інших авторизованих карток.
Ця норма наближує українське законодавство до норм ЄС.
Щоб скористатися послугою, потрібно буде встановити додаток, який підтримує відкритий банкінг, авторизуватись, надати дозвіл на підключення своїх рахунків.
Фахівці з кібербезпеки, фінансів та захисту прав споживачів визнають, що відкритий банкінг — це важливий крок до сучасних фінансових технологій, але наголошують: користувачам потрібно бути уважними, розуміти ризики й обирати надійні сервіси.
Ідентифікація пенсіонерів: що зміниться
В Україні оновили правила проходження ідентифікації для пенсіонерів – процес став більш прозорим і частково автоматизованим. Зміни затверджені постановою Кабміну №720 від 18 червня 2025 року.
З 1 серпня банки щодня в електронному форматі передаватимуть до Пенсійного фонду інформацію про те, хто з пенсіонерів пройшов фізичну ідентифікацію. Це дозволить оперативно оновлювати дані й уникати непорозумінь щодо призупинення виплат.
Також запрацював онлайн-сервіс «Моя ідентифікація» на порталі електронних послуг ПФУ. Пенсіонери зможуть у будь-який момент перевірити, коли й де їх ідентифікували останного разу. Цей сервіс допоможе слідкувати, щоб не втратити право на виплати.
Читайте також: Батьки абітурієнтів мають право на відпустку для вступної кампанії
Важливі дати вступної кампанії
В Україні триває вступна кампанія-2025. 1 серпня завершується прийом заяв від абітурієнтів до закладів вищої освіти.
До 6 серпня опублікують списки рекомендованих на бюджет. Свій намір навчатися в певному закладі треба підтвердити до 18:00 9 серпня. Цих абітурієнтів зарахують. Хто не підтвердив свій вибір, зможуть вступати на контракт.
Списки на контрактні місця з’являться після 12 серпня. Процес зарахування триватиме до 30 серпня. Якщо залишаться вільні бюджетні місця, на них можна буде перевестися до 18 серпня. Деякі заклади освіти можуть проводити додаткові хвилі набору до жовтня.
У МОН назвали три спеціальності, які найбільше цікавили абітурієнтів під час цієї вступної кампанії – право, менеджмент, філологія.
Господарський кодекс скасовують
28 серпня 2025 року втрачає чинність Господарський кодекс України. Це передбачає закон № 4196-IX. Його суть — перевести всі господарські та корпоративні норми під регулювання Цивільного кодексу та спеціальних законів.
Господарський кодекс існував понад 20 років і був створений за логікою радянської економіки. Його намагались поєднати з ринковими реформами, але це викликало багато плутанини. Через дублювання з Цивільним кодексом виникали суперечності в законах. Це створювало проблеми для бізнесу та інвесторів.
Після скасування Господарського кодексу підприємства більше не зможуть створюватися у тих формах, які були прописані тільки в ньому — наприклад, як державне, приватне чи комунальне підприємство. Такі підприємства матимуть три роки — до 28 серпня 2028 року – щоб змінити свою організаційну форму. Наприклад, стати товариством з обмеженою відповідальністю або акціонерним товариством. Усі угоди, контракти, статути й правила ведення бізнесу будуть оновлені відповідно до Цивільного кодексу.
Громадяни не відчують радикальних змін. Але для державного та комунального сектору – це масштабна реформа. Компаніям потрібно буде переглянути свої статути та договори, щоб не посилатись на норми, які більше не діятимуть.
Працівники й роботодавці мають обмінятися контактами
До 13 серпня 2025 року працівники та роботодавці зобов’язані обмінятися актуальними контактними даними.
Це передбачає закон №2136-ІХ. Працівники протягом 10 календарних днів повинні повідомити роботодавця про зміну своїх контактних даних – адреси проживання, електронної пошти, телефону, месенджерів. Роботодавці мають оновити ці відомості в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців і громадських формувань та інформувати про це працівників.
Основна мета — забезпечити швидкий та надійний зв’язок у разі нагальних питань, пов’язаних із роботою, змінами графіка, видачею важливої інформації або реагуванням на надзвичайні ситуації.
За інформацією Факти ICTV, 1+1, Главред, Мінфін, Судово-юридичної газети, ey.сom, Liga.nеt, 24 канал
Залишити відповідь