Особливості реєстрації актів цивільного стану жителів окупованого Херсона. Ретроспектива та нові реалії

Особливості реєстрації актів цивільного стану жителів окупованого Херсона. Ретроспектива та нові реалії

Іван БагрянийІван Багряний
Іван Багряний

Майже два місяці, попри окупацію, місцеві відділи державної реєстрації актів цивільного стану продовжували працювати та надавати людям офіційні свідоцтва про шлюб, народження дитини, чи про смерть. Також видавали копії втрачених документів.

Звісно, війна одразу внесла корективи в роботу державних українських установ.

Як працював херсонський РАЦС з початку окупації

Через необхідність дотримуватися комендантської години, щоб люди встигали безпечно дістатися до та повернутися додому, відділи працювали з 9.00 до 13.00 години. Також через те, що урочисте святкування, наприклад, одруження, люди перестали замовляти, субота та неділя стали вихідними, проте по буднях клієнтів приймали щодня.

Зокрема, лише у херсонському центральному відділі РАЦСу щодня одружувалося 3-4 пари.

Також у мирні часи пари мали подавати заяву про одруження за місяць до оформлення шлюбу. Хоча у випадках, наприклад, вагітності нареченої, або вже наявності спільної дитини зареєструвати офіційні відносини можна було й раніше цього “іспитового” терміну. Ті, хто не мав офіційного приводу скорочення терміну очікування, за додаткові кошти могли скористатися такою послугою, як “Шлюб за добу”, отримавши свідоцтво про шлюб через добу після подання заяви.

Та з введенням воєнного стану шлюб почали реєструвати одразу, в той самий час, як тільки молодята зверталися до РАЦСу.

Співробітники цієї установи одразу приймали та оформляли заяву, складали акт і видавали на руки свідоцтво. Все це робилося, як кажуть, “вручну”. Адже через окупацію доступ до державних реєстрів з установ Херсонщини обмежили одразу в перші ж дні війни. Тож кожен із відповідних документів оформлювався та друкувався окремо. Процедура тривала десь хвилин 40.

Бланками державних документів РАЦСи Херсона були забезпечені достатньо.  Мали деякі проблеми з підвозом бланків у сільські населені пункти області, де тривали бої. Тому вирішували питання про можливість оформлювати там свідоцтва, наприклад, на аркушах формату А4.

Ще одна особливість – відомості не підтягувалися до застосунку чи порталу “Дія”. Це також пов’язано з обмеженням доступу до державних реєстрів.

Деякі проросійські “юристи” намагалися цим маніпулювати, мовляв, ті документи не дійсні.

Це абсолютно не так. Нас ніхто не позбавляв печаток та права підпису. Такі самі документи ми видавали й до 2009 року, до процесу диджиталізації. А коли війна закінчиться, працівниці відділу внесуть відомості до державної бази даних й вони будуть “підтягуватися”. Це просто питання зручності обігу інформації та часу, – пояснювали фахівці РАЦСу.

Крім того, неможливим стало одружитися з громадянином/громадянкою іншої держави. Для реєстрації такого шлюбу треба підтвердження, що іноземець/ка перебуває на території країни легально. Таку довідку зазвичай надавала та надає міграційна служба, але на території області ця служба перестала працювати з перших днів окупації.

Також у РАЦСах видавали копії втрачених документів. Але за умови, що їх оформляли саме у тій установі, до якої зверталися за копією.

Хоча до окупації, починаючи з 2009 року, працівниці усіх відділів РАЦС мали змогу, наприклад, зайти на державний реєстр й видати людині копію свідоцтва, навіть якщо його видано в установі іншого регіону. Проте доступ до цього реєстру, як вже вказано вище, було обмежено. 

Щодо обов’язкових платежів, передбачених державою за послугу, – ціна не змінилася, але їх приймали “по можливості”. Це стосується не лише оформлення шлюбу, а й інших документів. Як пояснювали працівниці установи, якщо у людей була можливість сплатити, і термінали працювали – платежі приймали. Якщо ні – оформлювали та видавали документи безоплатно. 

Хіба можна було сказати людям: приходьте колись потім, коли у нас з’явиться Інтернет, а у вас гроші? Йде війна, і кожна хвилина може вплинути на їх долю, – пояснювали співробітники РАЦСу. – Бо як, наприклад, евакуюватися з немовлям без свідоцтва про його народження?  

Проте після 25 квітня ситуація кардинально змінилася.

Військові російської федерації захопили будівлю херсонського міськвиконкому, почали захоплювати будівлі органів самоврядування та державних установ в інших громадах, призначати своїх власних “керманичів”.

Через небезпеку було прийнято рішення взагалі призупинити роботу РАЦСів Херсонщини.

Як отримати українське свідоцтво про народження, якщо дитина народилася на окупованій території

Журналісти Вгору намагалися з’ясувати, як тепер жителям окупованої області реєструвати зміни цивільного стану та отримувати відповідні державні документи.

Як пояснюють юристи/правозахисники громадської приймальні Благодійної організації Фонд Милосердя та здоров’я, наразі підтвердити офіційно, наприклад, факт народження дитини на окупованій території та отримати державну допомогу, можна дистанційно, через судову процедуру.

Покрокова інструкція:

1. Подайте заяву про встановлення факту народження дитини через Електронний суд: https://id.court.gov.ua/  

До заяви додайте:

  • копії документів, що підтверджують народження дитини, зокрема – медичні довідки;
  • копії паспортів та ідентифікаційних кодів батьків;
  • копію свідоцтва про шлюб (за наявності);
  • інші докази факту народження дитини (за наявності). 

2. Отримайте номер судового рішення.

3. Подайте заяву на отримання комплексної послуги єМалятко на порталі “Дія”: https://diia.gov.ua/services/yemalyatko/

Також зверніть увагу, що подати заяву можуть батьки дітей віком до 18 років, народжених на тимчасово окупованих територіях, які ще не отримали українське свідоцтво про народження.

На кроці 4 вашої заяви внесіть номер судового рішення, будь-який відділ ДРАЦС та додаткові послуги, які хочете отримати. 

Послуги, які доступні вам на цьому кроці:

  • присвоєння номера платника податків;
  • присвоєння унікального номера запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (УНЗР) та визначення належності дитини до громадянства України (за умови, якщо батьки або один із них мають власний УНЗР);
  • допомога під час народження дитини; 
  • реєстрація місця проживання дитини (за умови реєстрації одного з батьків у містах, де вже доступна послуга).

4. Підпишіть заяву за допомогою електронного підпису або Дія.Підпис.

Ви отримаєте дані зі свідоцтва, щоб додати його до документів у застосунку “Дія”. 

Свідоцтво про народження дитини у паперовому варіанті можна буде отримати у відділі ДРАЦС на підконтрольній Україні території у зручний для вас час. 

Довідково. Отримати безоплатно правову або юридичну консультацію фахівців громадської приймальні БО ФМЗ можна за телефонами:  (066) 790 90 21 (Телеграм, Viber), понеділок – п’ятниця з 9.00 до 17.00.

Електронна адреса: [email protected] 

Більше новин Херсона читайте у нашому Телеграм-каналі

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

Схожi новини