Україна готується перейти до захисту прав споживача за кращими європейськими стандартами та практиками. Найбільше це стосується прав покупців товару онлайн. Верховна Рада прийняла в першому читанні законопроєкт № 6134 «Про захист прав споживачів», який передбачає адаптацію нашого законодавства до законодавства Європейського Союзу.
Адже поки що, на жаль, в інтернет-магазинах часто надається недостовірна інформація про якість виробів, їх властивості, характеристики, умови доставлення та ціни. А повернути неякісну річ та отримати назад витрачені кошти, чи обміняти на потрібну – буває неймовірно складно через недоліки чинного законодавства та процедур.
Зокрема, Держпродспоживслужба, яка має контролювати якість товару та допомогти споживачам поновлювати порушені права – часто просто не може встановити ні адреси інтернет-магазину, ні його власників.
Прийнятий в першому читанні законопроєкт ставить в рівні умови як офлайн торгівлю, так і онлайн. Тобто покупці зможуть вимагати від інтернет-магазинів, як і від стаціонарних, наприклад:
- заміну пристрою на аналогічний, якщо ремонт потребує понад чотирнадцять календарних днів;
- знижку або повернення коштів, якщо недолік залишився після ремонту тощо.
Крім того, Держпродспоживслужбі надається право звертатися до провайдера інтернет-послуг щодо обмеження доступу до веб-сайтів (частини веб-сайту, програмного забезпечення) суб’єктів господарювання, які використовують нечесну підприємницьку практику та порушують законодавство про захист прав споживачів.
Якщо ж спір дійде до суду, споживач та громадські об’єднання, які захищають права споживачів, звільняються від судового збору в усіх інстанціях.
Передбачено послаблення й для малого бізнесу. З законодавства приберуть таку вимогу, як обмінний фонд товарів. Тобто де-факто дрібні підприємці мають надавати покупцю інший пристрій у користування, поки ремонтують придбаний ним бракований товар. Інакше їм загрожує штраф. Але наразі малий бізнес не має змоги утримувати такий обмінний фонд.
Якщо закон ухвалять, він набере чинності 01.01.2023, крім деяких його частин, які стосуються, зокрема, позасудового розв’язання спорів між споживачем і суб’єктом господарювання – вони вимагають додаткового законодавчого акта.
Проте є ще один нюанс, який мають вирішити законотворці. Він стосується права “вето”, яке надається Держпродспоживслужбі, тобто можливість блокування веб-сайту суб’єкта господарювання.
На думку Інтернет Асоціації України (ІнАУ) ця норма є корупційною, бо дозволяє державному органу паралізувати роботу підприємства без рішення суду, дозволяє заблокувати будь-який сайт, навіть той, який не має жодного відношення до торгівлі товарами й укладання договорів.
ІнАУ направила 11.10.2022р. листа до парламентських комітетів з проханням відхилити шкідливу норму, або принаймні внести зміни для ліквідації її шкоди.
Залишити відповідь